Visual arts / Photography / Exhibition

Invited at the Museo del Prado for the inaugural events of the Spanish Presidency of the European Union, La Ribot presented her performance LaBOLA in the iconic temple of classical art. During this action, a series of photographs were taken.

On July 9, 2023, the central gallery of the Prado, the heart of the museum, appeared chaotically occupied by an explosion of scattered objects and clothing, completely transforming the room’s appearance. LaBOLA moved through the grand gallery, exchanging clothes and objects while interacting with the audience and gallery attendants. In its journey, it encountered some of the museum’s most notable works, including Tiziano’s Portrait of Charles V, Tintoretto’s Christ Washing the Disciples’ Feet and observing from the Velázquez room, Las Meninas. The artist-edited photographs reflect the intensity of the moment, allowing for new conceptual readings and appreciation of whimsical details that inevitably capture the viewer’s attention. Through photography, dance merges with painting, and painting merges with dance. In the words of historian Jean François Chevrier, “never before has it been shown with such splendor how dance, the art of movement par excellence, can encounter the language of gestures in classical painting.”

The presented images create a communion between the audience, and the paintings in the gallery. The result is a disconcerting rarity; everything happens in reverse. The audience doesn’t look at the paintings but at “occupants” exchanging clothes and objects. The attendants, overwhelmed by the event, try to protect the works on the walls. However, La Ribot’s edited images show that Velázquez, Tintoretto, or Veronés collide with LaBOLA formed by dancers Ludovico Paladini, Piera Bellato, and Mathilde Invernon, and all of them, in turn, collide with the bewildered visitors. No one looks at the camera because, in reality, these are not photos; they are living paintings.

Artes visuales / Fotografía / Exposición

Invitada en el Museo del Prado con motivo del inicio de la Presidencia Española del Consejo de la Unión Europea, presentó su performance LaBOLA en el icónico templo del arte clásico. Durante esta acción se realizaron la serie de fotografías.

El 9 de julio de 2023, la galería central del Prado, corazón del museo, aparece ocupada de forma caótica por una explosión de objetos y prendas de ropa esparcidos por el suelo, transformando totalmente el aspecto de la sala. LaBOLA va recorriendo la gran galería, intercambiándose ropas y objetos, mientras tropieza con el público y vigilantes de sala. En su recorrido se encuentra con algunas de las obras más notables del museo: el Retrato de Carlos V de Tiziano, el Lavatorio de pies de Tintoretto, y observando desde la sala dedicada a Velázquez, las Meninas. Las fotografías editadas por la artista reflejan la intensidad del momento y nos permite realizar nuevas lecturas conceptuales y apreciar detalles caprichosos en los que inevitablemente se detiene la mirada. Gracias a la fotografía, la pintura entra en la danza y la danza entra en la
pintura. En palabras del historiador Jean François Chevrier, “nunca se había mostrado con tanto esplendor cómo la danza, que es el arte del movimiento por excelencia, puede encontrarse con el lenguaje de los gestos de la pintura clásica”.

La serie de imágenes que se presentan generan una comunión entre los performeros, el público y los cuadros de la pinacoteca. El resultado es de una rareza desconcertante. Todo ocurre al revés. El público no mira los cuadros sino a unos “okupas” intercambian ropas y objetos. Los vigilantes, superados por el acontecimiento tratan de proteger las obras de las paredes. Pero las imágenes editadas por La Ribot nos muestran que Velázquez, Tintoretto o Veronés se rozan con LaBOLA formada por los bailarines Ludovico Paladini, Piera Bellato y Mathilde Invernon, y todos ellos a su vez con los visitantes perplejos. Nadie mira a cámara porque en realidad esto no son fotos: son cuadros vivos.

credits

Gracias a la galería Max Estrella y a Alberto. Gracias a Piera Bellato, Mathilde Invernon y Ludovico Paladini, artistas magníficos. Gracias a Guillermo Gumiel por su técnica y paciencia.  Gracias Jaime Conde. Gracias a los venecianos, los figurantes, las vigilantes y los espectadores. Gracias a la Presidencia Española del Consejo de la Unión Europea, a la Embajada de Suiza para España y Andorra, al Museo del Prado y a Ana Moreno.

calendar

2024

     
17.02-28.04   LaBOLA desborda solo show   Galería Max Estrella Madrid, Spain